tirsdag den 29. april 2008

regeringen afviser dobbelt statsborgerskab

Jeg er glad for at regeringen idag har besluttet at afvise et forslag om at tillade dobbelt statsborgerskab.

På et tidspunkt så der ud til at være et muligt flertal for idéen, men heldigvis har gode borgerlige kræfter besindet sig og taget afstand fra dette kulturradikale forsøg på at udvande noget så fundamentalt som statsborger-begrebet. 

Jeg fik mange kommentarer her på bloggen, da jeg på dét tidspunkt hvor forslaget blev stillet uddybede min modstand: At statsborgerskab efter min opfattelse altid må bunde i en følelse af identifikation med et land og dets værdier, og derfor efter min opfattelse kræver loyalitet overfor det land man vil være borger i.

Jeg forstår at mange dansksindede i udlandet ærgrer sig, og at der kan være mange gode praktiske og følelsesmæssige grunde til at ønske sig både dansk pas og så ét i det nye land man bor i. 

Men jeg mener stadig ikke den nationale identitet og loyalitet sådan bare kan splittes op og spredes ud over mere end ét land, ikke uden at statsborgerbegrebet bliver udvandet til et rent juridisk begreb.

Jeg mener fortsat, at som statsborger må man vælge, og lægge loyaliteten i én og kun én vægtskål.

Så, tak til regeringen, I har truffet den rigtige beslutning.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Det er ikke helt korrekt Hr.Kristian Juul at regeringen har afvist forslaget om dobbelt statsborgerskab. D 29 April blev der nedsat et udvalg som skal fremlægge fordele og ulemper ved dobbelt statsborgerskab til politisk debat indenfor en måned. Desuden er der på demokratisk vis indsamlet og forelagt til integrations ministeren mere end 10,000 underskrifter fra hele verden til understøttelse af forslaget om dobbelt statsborgerskab. Det er jo også komplet ironisk at Danmark allerede godkender dobbelt statsborgerskab. Vores 22 årige søn født i USA af os som danske forældre har fået et dansk statsretsborgerbevis fra selveste daværende Rikke Hvilshøj. Han er således fuldt legalt dobbelt statsborgerskab for livstid. Der er tusindvis af danskere som vores søn som allerede har dansk godkendt dobbelt statsborgerskab. Så Danmark og Hr. Juul vågn dog op og indfør dobbelt statsborgeskab for alle. Vi føler os mindst lige så danske som danskere i Danmark. Det er et dårligt argument at sige at statsborger begrebet bliver udvandet. De forskellige debater i diverse aviser og blogger viser også tydeligt at de fleste inklusive politikerne ikke engang kender de nugældende regler. Det er hyklerisk at Danmark allerede tillader dobbelt statsborgerskab, men ikke tillader det for alle ude danskere.
MVH
Søren Jensen USA