tirsdag den 11. marts 2008

Mit svar til Hans Andersen om udligningsordning

Kære Hans Andersen,

Du forholder dig i læserbreve i HD og Frederiksborg Amt Avis 11. marts til min kritik af udligniningsordningerne med bl.a. det argument, at de Konservative på Christiansborg har været med til at vedtage ændringen og dermed pålagt Helsingørs borgere en ekstra udgift.

Dertil må jeg svare: Ja, Hans Andersen, det er korrekt, at de Konservative på Christiansborg desværre lagde stemmer til den nye urimelige udligningsordning, omend under protest (http://www.180grader.dk/nyheder/K_vil_have_udligningreformen_ndret.php). Ligesom at det var Venstres Lars Løkke Rasmussen, som var arkitekten bag den uheldige lov. Og sådan kunne man blive ved med at kaste med mudder mellem ellers gode borgerlige venner.

Men mudderkastning hjælper bare ikke Helsingørs borgere ret meget. Og det er præcist derfor jeg skriver, at jeg vil arbejde på at råbe landspolitikerne op og få dem til at indse, at den nye lov om udligningsordninger er en om'er. Jeg stillede samtidig et konkret forslag om, at man i stedet skal beregne hvad kommuner som Helsingør skal sende til provinsen på en måde, som tager højde for forskelle i leveomkostninger, især boligudgifter. Det kunne være interessant, om Hans Andersen ville støtte den idé?

I lokalpolitik må det være tilladt at være uenig med moderpartiet. Ligesom f.eks. dine egne lokale partifæller, Venstre, som i en anden udlignings-plaget kommune, nemlig Hørsholm, meget prisværdigt slutter op om den borgerlige nordsjællandske kamp imod udligningsordningerne:
http://www.horsholm.venstre.org/Valgprogram.11017.0.html

Jeg kan ikke rigtigt ud af dit indlæg læse om du er for eller imod udligningsordningen og den måde den rammer Helsingør på. Det kunne derfor være interessant for læserne at få at vide, hvad du selv stemte, da du sad i Folketinget 2004-2007, og den nye udligningsordning var oppe til afstemning?

I samme periode havde vi Konservative jo desværre ikke et lokalt folketingsmedlem, men det har næppe forbigået din opmærksomhed, at vores fremragende lokale kandidat, Malene Carmel, bl.a. gik til valgkamp i efteråret med en kamp mod udligningsordningerne.

Jeg synes det ville klæde Hans Andersen og Venstre i Helsingør med en klar udmelding af, om de synes det er i orden, at Helsingør skal miste 40.000.000,00 kr. ekstra om året til jyske kommuner, for at disse kan sænke deres skatter, idet Venstre tilsyneladende mener at man blot kan "effektivisere" sig væk fra det enorme hul i kommunekassen som udligningen efterlader?

Jeg må bare slå fast, at som Konservativ og som helsingoraner synes jeg ikke det er i orden.

Ingen kommentarer: