søndag den 30. marts 2008

Mette Frederiksens 9 teser

Man skal turde give politiske modstandere ros, når de fortjener det. 

Jeg har skældt meget ud på socialdemokraterne, af gode grunde, men Mette Frederiksen's 9 teser rummer i hvert fald én god ting, selvom jeg er uenige i stort set resten, nemlig et overordnet syn på, at pligter og rettigheder skal være afbalancerede, ja, at pligter kommer forud for rettigheder. Som borgerlig kan jeg selvfølgelig kun bifalde disse tanker. 

Om det så er socialdemokratisk politik må andre så bedømme.

Det er dog værd at bemærke, at tankegangen fra Mette Frederiksen står i grel modstrid til Socialdemokraternes velfærdsrettigheder fra valgkampen, rettigheder der stod som perler på snor, en utrolig lang snor, helt uden pligter, et utroværdigt overbud på velfærd blottet for kritisk omtanke.

Det vil være godt for Danmark med et Socialdemokrati, som langt om længe har besindet sig og skruet lidt ned for løfterne om samfundet som én stor gavebod uden krav om modydelser.

Til gengæld er resten af teserne præget af vanlig socialdemokratisk beton, f.eks. at folkepensionister, som har levet et fornuftigt og sparsommeligt liv, skal straffes for det ved at få skåret i pensionen. Eller at mennesker som har tegnet privat sygeforsikring skal rammes på pengepungen...

Der kender vi socialdemokraterne igen.

Endelig slår Mette Frederiksen et slag for mere frihed, og som borgerlig er jeg selvfølgelig enig. Men man kan undre sig, at slaget kommer lige netop fra forbudspartiet Socialdemokraterne. Forudsætningen for frihed er jo bl.a. økonomisk frihed, og efter vrideturen igennem den socialdemokratiske omfordelingsmaskine, som vores skattesystem desværre fortsat udsætter borgerne for, er det en noget forpjusket frihed som står tilbage. Vil socialdemokraterne lave om på dét? 

Jeg vil gerne se det før jeg begynder at håbe.

Ingen kommentarer: