mandag den 29. september 2008
Derfor vil Konservative ændre udligningen mellem kommunerne
Vedtagelsen var en succesrig kulmination på en årelang kamp fra Helsingør Konservative Vælgerforening for at sikre en mere retfærdig kommunal udligning, som jo især er gået hårdt ud over nordsjællandske kommuner.
Nu er det officiel Konservativ politik at arbejde på at få gjort ordningen mere retfærdig og gennemskuelig.
I min tale på landsrådet, som støtte for forslaget, påpegede jeg, at det er der galt med udligningen, ikke så meget er omfordelingen mellem Øst- og Vest-Danmark, mellem by og land, mellem Hovedstad og provins, selvom det naturligvis er galt nok.
Det største problem med udligningen er, at den bremser væksten i hele Danmark.
John F Kennedy sagde engang: tidevandet løfter alle skibe i søen. Hvad han mente var, at når et samfund har vækst, kommer det alle til gode.
Tidevandet løfter alle skibe i søen – og gennem de sidste syv års vækst har almindelige danskere i Øst og Vest, i land og by da også oplevet en historisk velstandsstigning.
Men i den nuværende økonomiske krise er væksten ved at gå i stå - i virksomhederne, i privatøkonomien, i boligmarkedet - på nogle punkter også i den oplevede velfærd, som borgerne møder ude i kommunerne.
En oplagt konservativ opskrift på dét problem er at få samfundkagen til at vokse.
Vejen ud af krisen er med andre ord, at vi skal til at belønne borgere og kommuner, som skaber vækst – og holde op med at straffe dem.
Udligning er et ærgreligt eksempel på at incitamentet til vækst mangler. Når mere end halvdelen af en kommunens vækst hales ud ad kommunekassen og omfordeles til andre kommuner – så ryger incitamentet til vækst
Hvis samfundskagen skal vokse, skal vi huske på, at det lønner sig at investere dér, hvor det giver bedst afkast. Hovedstaden kæmper med Stockholm, ikke med Svendborg, Trekantsområdet kæmper med Hamborg, ikke med Holstebro.
Vejen til vækst og en bedre kommunal velfærd er derfor, at kommuner og regioner som satser på vækst, skal beholde en rimelig del af væksten selv. De skal have lov at investere overskuddet i yderligere infrastruktur og i forbedringer til borgere og virksomheder.
Kun en fornyet vækst, ikke udligning og endeløs omfordeling mellem kommunekasserne, vil løfte bådene i søen igen!
fredag den 26. september 2008
Søvndal får egen boomerang i nakken
På sit finanslovsforslag for 2009 har SF ikke har afsat en krone til natur og miljø! Og de kan ikke selv forklare tilfredsstillende hvorfor!
torsdag den 25. september 2008
Spørg ikke hvad dit land kan gøre for dig...
Jeg skal spare blog-læserne for turistbeskrivelserne, men størst indtryk gjorde besøget på Arlington helte-kirkegården, hvor Kennedy'erne ligger begravet, og hvor JFK-citatet, som vist på billedet ovenfor, er mejslet ind i sin fulde ordlyd:
JFK var en politiker, der turde stille krav til borgerne, som ikke leflede for de lavere instinkter, men formåede at sætte borgerens egen hverdag i relief. At borgerens tilvalg og fravalg, ofre og indsats, har konsekvenser, for ens eget land, for menneskets frihed.And so, my fellow Americans: ask not what your country can do for you - ask what you can do for your country.
My fellow citizens of the world: ask not what America will do for you, but what together we can do for the freedom of man.
Finally, whether you are citizens of America or citizens of the world, ask of us the same high standards of strength and sacrifice which we ask of you. With a good conscience our only sure reward, with history the final judge of our deeds, let us go forth to lead the land we love, asking His blessing and His help, but knowing that here on earth God's work must truly be our own.
tirsdag den 23. september 2008
Stramning en udstrakt hånd til kontanthjælpsmodtagere
Jeg ser det som en udstrakt hånd til kontanthjælpsmodtagere: Som samfund VIL vi helt enkelt have kontanthjælpsmodtagere til at tage fat i det danske arbejdsmarked. I den nuværende arbejdskraftsmangel er der simpelthen ingen undskyldning for at holde sig udenfor arbejdsmarkedet.
Den tidligere 300-timers regel motiverede en tredjedel flere kontanthjælpsmodtagere til at slutte sig til arbejdsmarkedet, og stramningen vil givet anspore endnu flere til at bidrage konstruktivt til det danske samfund.
300-timers reglen var en stor succes, hvilket blev sagligt ikke-politisk belyst i en rapport fra Socialforskningsinstituttet, hvis øvrige hovedresultater var:
Oppositionen var imod dengang 300-timers reglen blev indført, men trods den beviselige succes, vånder man sig stadigvæk, imod bedre vidende, men af rent og skært ideologiske årsager.
søndag den 21. september 2008
Afslutningen på en "super-bobbel"?
Det er slemt, men det bliver dog ikke en gentagelse af 1930'erne, fordi regeringerne ikke tillader det totale kollaps. I det omfang der er offentlige midler til rådighed, går man både i USA, Danmark og andre lande ind og garanterer eller dækker over i hvert fald en del af tabene. Man kan mene, at det er utidig indblanding i markedet - hvad det principielt er - men de fleste uanset ideologi er nok enige om, at i sådan ekstrem situation kan man ikke lade falde, hvad ikke kan stå, men er nødt til at gøre noget for at bevare forbrugernes og virksomhedernes sidste gran af tillid.
Skal man forstå krisen i større historisk perspektiv, tror jeg at det vi ser nu ikke er et tilfældigt her-og-nu udsving, men tværtimod er reaktionen på en række ubalancer, der har været hobet op gennem årtier i de vestlige økonomier, især USAs.
Dot.com-boblen i slutningen af 1990'erne, boligboblen i dette årti, blev begge næret af en stadig større opfindsomhed hos villige lånudbydere, der lagde tidligere tiders forsigtighed på hylden og satsede på kvantitet fremfor kvalitet. Samtidig gjorde liberalisering og globaliseringen formidling af kreditter mellem lande og verdensdele uendeligt meget nemmere.
Det skortede ikke på advarsler, men mange troede på "den nye økonomi", som skulle være evig optur uden kriser, og hvor man, som overvismanden med rette undrer sig over, troede man ikke kunne bruge historien til at lære af.
Samtidig ændrede borgernes holdning til gældsætning sig markant. Hvorfor bruge 30 slidsomme år på at betale sit hus ud, når man kunne feste for friværdien her og nu?
I USA lagde man på regeringsniveau tidligere tiders snusfornuftige husholdningstankegang på hylden og brugte løs af midler man ikke havde i optimistisk tiltro til, at man kunne vokse sig ud af gælden.
I Danmark har vi ikke ført så uansvarlig en økonomisk politik siden Anker Jørgensen, så derfor har vi i modsætning til USA orden i statsfinanserne, men på borgerniveau har de fleste af os vel haft en finger med i de omtalte bobler - som finansmanden George Soros har slået sammen under den sigende betegnelse "super-boblen".
Kun magisk tænkning har kunnet få os til at bilde os selv ind, at huspriserne og friværdien bare kunne blive ved at stige, for inderst inde ved vi jo godt, at værdier ikke kommer af ingenting, men altid kun ved hårdt arbejde.
Det lyder kedeligt og måske som en lidt gammeldags dyd, men skal jeg pege på noget positivt ved tidens krise, er det, at vi forhåbentligt ved enden af den, smøger ærmerne op og lige så stille arbejder os tilbage på rette spor.
Der er ingen nemme veje ud af krisen - spekulanterne har fejlet - der er kun hårdt arbejde tilbage.
Velfærdsstatens afløser
Jeg vil senere komme tilbage med en dybdegående anmeldelse af værket, men jeg vil her berøre Bobbits originale betragtninger om den gennemgående forandring alle vestlige stater - jeg vil tilføje Danmark inklusive, naturligvis - står overfor.
Hvad vi har været vant at leve i, er nationalstaten, som gennem det meste af efterkrigstiden her i landet har taget karakter af velfærdsstat - dvs. en stat som opretholder sin legitimitet i forhold til borgerne ved - udover at have magtmonopol og sikre lov og orden - at forbedre den materielle velstand og velfærd - og ved i større eller mindre grad bruge betragtelige kræfter på at omfordele midler mellem borgerne for at udjævne forskelle imellem disse.
Hvad vi idag står er ifølge Bobbit en fundamental redefinering af staten til det han kalder "Market State". Fokus er her på mere at skabe de optimale rammer og betingelser for borgerne, at maximere mulighederne for borgerne, og i behandlingen af borgerne tage ved lære af markedets imødekommenhed overfor forbrugernes behov. Markedsstaten vil derfor også privatisere de aktiviteter, hvor imødekommelsen af borgernes behov bedre varetages af private aktører.
Istedet for at bruge enorme kræfter på at tøjle markedet, modstå markedskræfterne og vilkårligt omfordele mellem borgerne, vil denne nye type stat anspore borgerne til initiativ og vækst og søge markedet udvidet til hele tiden at tilbyde borgerne nye services.
Når vi ser på den danske velfærdsstat anno 2008 er det tydeligt, at Bobbits analyse rammer plet, og at vi er i en meget besværlig overgangsfase på vej væk fra velfærdsstatens rigide strukturer og massive fokus på omfordeling fremfor vækst.
Alene de demografiske betingelser og de umådelige vanskeligheder ved at skaffe arbejdskraft i det offentlige, burde formå politikere - især velfærdsfundamentalisterne på venstrefløjen - til at forstå, at den velfærdsstat vi kender ikke kan opretholdes uændret, og at udfordringerne ikke løses ved blot mindre justeringer.
Fremtiden er en tid med en mindre stat, en mindre offentlig sektor - men til gengæld en stærk og aktiv stat og offentlig sektor, der fylder hullerne ud, hvor private ikke kan, men som også villigt trækker sig, når markedet bedre løser opgaverne - en stat hvor græsen mellem at bære borger og være forbruger er mindre skarp, hvor god "kundeservice" findes i det private såvel som i det offentlige.
Markedsstaten - velfærdsstatens afløser.
torsdag den 11. september 2008
Det store flertal er ligeglade - med Politiken
Det påståes, at "for 68 procent af vælgerne har rokaden i partitoppen hos Det Konservative Folkeparti ingen indflydelse på, hvorvidt de i fremtiden vil sætte deres kryds ved liste C", hvilket skulle være i modstrid med, at "flere politiske iagttagere har ellers spået, at Det Konservative Folkeparti vil få fremgang med Lene Espersen i spidsen."
Det skrives videre: "Vælgernes benhårde dom er altså, at det store flertal er ligeglade. "
Men dette er en fortolkning, som i høj grad kan anfægtes, selv hvis man tager den tvivlsomme undersøgelse bag for gode varer:
- Hvis 68% af vælgerne ikke vil lade den nye formand påvirke, om de vil stemme på C, så er der 32% tilbage som godt kan påvirkes.
- Blandt de borgerlige vælgere vil 23 procent være mere positive for at stemme konservativt, mens otte procent har det direkte modsat - det er mange potentielle vælgere.
- Dagens første egentlige meningsmåling viste en markant konservativ fremgang på mere end 3% - i fuldstændig modstrid med artiklens præmis
Jeg kender ikke journalistens bevæggrunde for at lave så stærkt tendiøs analyse af en måling, som man også kan kritisere for at være lavet indenfor første 1-2 døgn efter formandsskiftet - skulle Lene Espersen ikke lige have en chance for at melde politisk ud først? Men det ligner et klodset forsøg på politisk farvet journalistik.
Heldigvis er vælgernes benhårde dom altså, at det store flertal er ligeglade - med hvad Politiken skriver.
tirsdag den 9. september 2008
Tak Bendt, tillykke Lene
Jeg byder også den nye formand velkommen - Lene Espersen er en fantastisk kommunikatør og har været én af regeringens mest gennemslagskraftige ministre gennem en årrække. Hun er den rette til at sikre konservative mærkesager som skattelettelser og stram retspolitk. Jeg er sikker på, at det får nye vælgere også hurtigt øjnene op for.
søndag den 7. september 2008
Radikale på vej hjem til de borgerlige?
lørdag den 6. september 2008
Kulturværftet - i al sin skønhed
Nyd hellere denne fantastiske 3-D video af Kulturværftet, fundet på Youtube, som viser hvordan hele herligheden kommer til at se ud.
Jo, vi helsingoranere kan godt begynde at glæde os...
fredag den 5. september 2008
Mere markant borgerlig profil påkrævet
mandag den 1. september 2008
Ansvarlig snak fra de Radikale
»Det er underligt at se denne tornerosesøvn blandt disse tre partier. De vil ikke se på reformer af dagpengesystemet og efterlønnen. Det virker, som om de ikke har forstået alvoren for dansk økonomi«, siger Morten Helveg Petersen.
»Det er uansvarligt, at man ikke vil lave arbejdsmarkedsreformer, og at man forestiller sig, at der skal postes milliarder ud til offentligt forbrug. Det er et hurtigt fix, og det er mangel på realisme i forhold til den økonomiske situation. Det kan ikke blive ved«.Det er ærlig snak fra et oppositionsparti, som tydeligvis har set de økonomiske realiteter i øjnene - at vi er midt i en økonomisk recession, som kun forværres af, at der er alt for få hænder på arbejdsmarkedet, og at man derfor ikke kan love og "garantere" til højre og venstre.