søndag den 12. oktober 2008

Prisen for at blæse på miljøet





Jeg er glad for USA, men jeg er ikke glad for amerikanske bilfirmaer.

På rejser derovre har jeg ofte vantro som europæer taget mig til hovedet over de monstrøst overdimensionerede benzinslugere, som Detroit har spyttet ud til bilkøbere, som tilsyneladende aldrig kunne få det stort nok.

Det har været drevet frem af billig olie, og enhver med sund fornuft kunne sige sig selv, at det kunne aldrig gå i længden, at folk skulle pendle alene i køretøjer som mindede om tanks, hvor benzinøkonomi stod allernederst på prioriteringslisten.

Sund fornuft har dog ikke rådet i Detroit.

Og nu ligger man som man har redt: GM med laveste aktiekurs i 60 år, og Ford og Chrysler ikke meget bedre.

De to firmaer måtte forleden ud og benægte at betalingsstandsning var nært forestående - hvilket selvfølgelig får én til at spekulere på, om det helt usandsynlige ikke kunne ske før man ved af det - at én af de 3 store bilproducenter går konkurs.

GM har set skriftet på væggen, og deres nye el-bil Volt ser interessant ud, som et bud på en anvendelig el-bil til det brede marked.

Men spørgsmålet er om det ikke er for sent. 

Mit bud er, at de japanske og til en vis grad tyske producenter som for år tilbage lagde en grøn og langsigtet strategi for at udvikle benzinbesparende biler, allerede har vundet slaget om det globale bilmarked, og at de amerikanske mærker i overskuelig fremtid være totalt blæst af banen.



Ingen kommentarer: