tirsdag den 13. januar 2009

Kystbanen: Privatiser, men gør det fuldt ud

Som pendler fra Helsingør til København droppede jeg med fuldt overlæg Kystbanen denne uge og tog bilen i stedet.

Jeg holder ellers meget af tog, men noget sagde mig, at den nye operatør, DSB First, ikke ville stå distancen, og jeg havde ikke nerver til at udsætte mig selv og min arbejdsplads for urimelige forsinkelser som følge af elendig planlægning og udførelse.

Fra starten af var der noget lorent ved den til lejligheden konstruerede operatør, DSB First, der trods løfter om vandtætte skodder til DSB, alligevel slår f.eks. stillingsopslag for DSBFirst op på DSBs hjemmeside.

Jeg støttet afgjort privatiseringer. Arriva har eksempelvis gjort det godt mange steder. Imidlertid er denne besynderlige konstruktion, DSB i samarbejde med skotske First Group, som giver sig ud for at være uafhængig af DSB på trods af tegn på det modsatte, ikke en spiller som kan være i pendlernes interesse.

Som enhver kunne sige sig selv er DSB First i realiteten viderebærer af det gamle statsmonopols ikke kunde-venlige kultur og til stadighed vigende performance, trods de hule løfter om "store forbedringer af både driftsikkerhed, service og rengøring".

Så næste gang Kystbanen kommer i udbud - sørg for, at det bliver en ægte privatisering!

Ingen kommentarer: